31.5.2007

Finnlandia

Palasin juuri koululta konsertista, kapuluokan kurssin päätöskonsertista. Niillä oli ihan oikea orkesteri käytössä eikä mitään lauantaiaamun kappari-kokoonpanoa. Mikä pisti silmään oli se, että kaikki kuusi kapua johtivat ulkoa, myös Lisztin pianokonserton ja Chaussonin Poemen viululle ja orkesterille. Hurjaa. Ainakin osasivat kappaleet, ei sen puoleen. Viimeistä kappaletta odotin ehkä enemmän kuin muita: Sibeliuksen Finlandia. Iski isänmaallisuus. Senkin takia mielenkiintoista että kapu oli kiinalainen (nainen) ja orkesteri saksalainen: miten ne voi osata soittaa sen oikein...? Ihan akateemisen kliinisesti se hoitui, mun mielestä siitä jäi se suomalaisorkesterien paatos - mehän soitetaan Finlandiaa, perkele! - uupumaan. Se oli semmoinen saksalaispainotteinen globaali versio. Vilkas mielikuvitus nauroi niille venäläisille jotka sankoin joukoin lähti pois salista juuri ennen, ymmärsivätköhän ne minkä kuvan patriootti-Pisku takarivissä sai... mutta eihän ne edes todennäköisesti tiedä tarinaa miksi se on sävelletty. Ja voi olla että ne alunperinkin tuli kuuntelemaan vain sitä venäläisviulistia joka soitti Chaussonin ennen Finlandiaa (ehkä).

Koin semmosen muna-kana (kana-muna, kanan-muna...heh) elämyksen konsertissa kun soittivat Brahmsin Akateemisen Juhla-alkusoiton: siellähän on Gaudeamus Igitur lopussa! Pieni pää alkoi miettiä, milloin GI on sävelletty, oliko se tuorekin tapaus kun setä B on lainannut sitä, tuskin kuitenkaan on toisinpäin, että Brahms olisi sen keksinyt, ei kai... Mutta ei siis hajua kuinka vanha tuo ylppärilaulu on. Ja mä oon varmaan ainoa ylioppilas joka itki omissa lakkiaisissa kun se laulettiin. Yleensä ne on kait vanhemmat joiden kuuluisi porata siellä mutta ei, mä väänsin hanat auki.

Nyt mä keskityn Ylpeys ja Ennakkoluuloon, Colin Firth-riippuvuus on nostanut päätään. (Jotta siis hanat auki...)

29.5.2007

Last return

Viimeinen pätkä alkoi, 52:n päivän päästä on lento takaisin Suomeen. Koulu tosin loppunee jo tuossa viikolla 28, sen jälkeen Pariisin käynti (Jussin megajuhlat) ja viimeisenä rientona Rheininlaakson linna- ja viinitilareissulle. Sounds good. Nyt on aikaa vielä viikko ennen kun Herra IH palaa Koreasta, soittotunteja on siis jäljellä 6 viikkoa. Eli reilu 10 tuntia.

Saattaapi olla että täksi viikonlopuksi riennän Brysseliin, mikäli liput saa järkevään hintaan. Sääennuste Kölniin on aika huono ja miksipä ei lähtisi nauttimaan hyvästä seurasta. Katsotaan, huomenna lippuluukulle.

Ensimmäistä kertaa jouduin maksamaan matkalaukun liikapainosta lentäessä Helsinkiin viime viikolla, tähän asti saanut viedä jopa 29 kg:n laukun ja silloin vain setä tiskillä pudisti päätään ja sanoi "no tämän kerran...". "Tämä kerta" on mun kohdalla ollut jo... no, monta kertaa. Köln-Hki välin oon vuoden sisällä lentänyt 15 kertaa, ylipainolla n. 10 kertaa, suht mojovalla ylipainolla (26kg- ) kolme kertaa. Ja nyt sakotettiin ensimmäisen kerran. Halvaksi on siis tullut. Ja luulenpa ettei ne olis edes tuota kertaa maksattanut ellei kone olisi ollut täynnä. Tai mistä sitä tietää, ehkä vaan osuin tiukkiksen tiskille.

Hooo, torstaina on sen stand-up koomikon keikka Kölnin Hard Rock Caféssa! Sinne!

23.5.2007

Meilahti here I come

Katajaharjun mattolaituri 4.5.2004


Yllättävän nopeasti aika täällä on ruvennut kulkemaan. Tosin nyt olinkin vain viikon verran mutta silti, yleisolo ja -elämä on muuttunut mukavemmaksi. Ja se vaikuttanee, että jäljellä on enää reilu kuukausi koulua. Mutta kauhistuttaa valmiiksi jo mahdolliset tulevat helteet, huhtikuussa sai jo esimakua kuumasta Kölnistä, se ei tuon harjoittelun puolesta kovinkaan viehättänyt. Lakka sulaa viulun päältä ja hiki valuu vaikka istuisi vaan paikallaan. Onneksi asuntoon paistaa aurinko vasta n. klo 16 jälkeen, pysyy mukavan viileänä siihen asti. Tai siis "viileänä"... viileämpänä kuin auringossa, sanotaan näin... Ei ole ollut vielä ainakaan epämiellyttävän kuuma sisällä.

Tänään tuli taas koeaika-angsti. Mitäs jos sitä ei selvitäkään? Tai täytyy kait aika pahasti mokata mutta missä menee pahan ja ok-mokan raja... Siellä kun on sanottu ihmisiä koeajan jälkeen irti... Pitää vaan tsemppaa ja harjotella ihan sumona stemmoja. Ja olla kiva kaikille, ei saa kiukutella... =)

Vihdin 500-vuotisjuhlakonsertti on sunnuntaina, sinne. Ohjelmassa ainakin Mozartin Sinfonia Concertante, Shostan kamarisinfonia ja olikohan se Bachin kaksoisviulukonserttokin, en ole varma, jotain kuitenkin vielä noiden kahden ekan lisäksi.

Nyt pakkaamaan. Bis bald!

22.5.2007

Kysymysten päivä

Ote tämänpäiväiseltä tunnilta kun soitin aivan väärin (vahingossa, toim.huom.) mitä nuotissa luki:

-You have eyes, yes?
-Yes...
-You can read, can't you?
-Yes...
-You are intelligent, right?
-Well, that's debatable...
-But you DO have brain, don't you?
-I'm not sure, I haven't used it in a while...

Joo, näin meillä. Huomenna lisää tätä. Eka erä muuttokuormaakin pitäisi miettiä, torstaina viimeistä kertaa Suomeen käymään ennen kuin koko vaihtovuosi on ohi. Tällä viikolla saan kauan odotetut selkäreppulenkitkin viulukoteloon, ei tarvi enää kulkea vinossa ja kumota vastaantulevia viikatteella. On muuten aika painava verrattuna edelliseen joka sekään ei ollut kevyin mahdollinen. Täytynee jossain vaiheessa miettiä uutta koteloa, muttei ihan tähän hätään kun nekin veloittaa helposti sen 400-500€. We'll see.

Mielenkiintoinen uusi tuttavuus musiikin maailmasta: kävin tänään (taas) Saturnin ihmemaassa ja käteen tarttui Wolf Myer Orchestran levy, pyörii parhaillaan koneessa ja kuulostaa hyvältä. Tuon linkin biisissä muuten sooloa laulaa Gabriella Hänninen, liekö Suomeen mitenkään liittyvä...? Poistin myös Saksan Euroviisu-edustajan Roger Ciceron levyn (niillä oli "Tsemppiä, Roger, tsemppiä"- kampanjahinnat). Sinatra-meininkiä, sisältää mm. Schiess mich doch zum Mond (Fly me to the moon in other words):

Schiess mich auf den Mond
Lass mich los und sag das war's
Oder war das wieder nur
ein Sturm im Wasserglas
Komm her zu mir, schau mich an
Komm näher zu mir, noch 'n bisschen


20.5.2007

Tänään on ollut tekemätön päivä

Kolmas post tälle päivälle, oonkohan mä saanut mitään järkevää aikaiseksi... voi voi... en...
Eilenkin tuli pidettyä Office-maraton: 7 osaa putkeen. Eikä edes tullut vielä korvista ulos. En oo ehtinyt vielä pystyttää suojalevyjä ikkunoihin ja hankkia pizzataksin numeroa jotta voisin kokonaan hautautua tänne norsunluutorniini. Onneksi ei kovin pitkälle tarvitse ulko-ovelta mennä jotta löytää ruokaa, valmista ruokaa. Alakerrassa pika-aasialainen ja asemalla vaikka mitä. Tosin asema on jo aika kaukana, sinne kävelee kuitenkin jopa 1-2 minuuttia. Täytyy todella harkita onko kuinka kova nälkä...
I really need to go out some day.

Tässä sähköposti minkä sain pari viikkoa sitten Brysselistä piristämään päivää:



Poimintoja lasten kouluaineista

Perhe:
Meidän perheeseen kuuluu kolme jäsentä: isä, äiti ja minä.
Minä olen nuorin.

Biologia:
Ihminen on joko poika tai tyttö. Pojat ovat kamalan hankalia. Ne
haluavat aina kaiken paitsi saippuaa. Minun isäni on niin kiltti,
että luulen hänen olleen pienenä tyttö.

Yleistä:
Sain syntymäpäivälahjaksi mekon. Se on vaikea pukea päälle,
koska siinä on napit takana ja minä itse olen edessä.

Ammatinvalinta:
Kun tulen isoksi, haluan mennä naimisiin. Jos kukaan ei huoli
minua, alan opettajaksi.

Perhe:
Minun vanhempani ovat puoliksi miespuolisia ja puoliksi naispuolisia.

Fysiikka:
Värähtely on liike, joka ei tiedä, mihin suuntaan sen pitäisi mennä.

Maantieto:
Venäjä on kaksi kertaa niin iso kuin koko maailma.

Yleistieto:
Nuoriso on ja tulee aina olemaan Suomen tulevaisuus.
Näin sanoivat jo muinaiset Kreikkalaiset.

Taide:
Se taiteilija osasi maalata aivan aidon näköisiä alastomia ihmisiä,
ja niin kaikki näkivät, miltä alastomat näyttävät, kun kukaan ei
ollut koskaan nähnyt.

Historia:
Aineen otsikko oli "Kuvaile historiallista henkilöä, joka on puhutellut
sinua, ja kerro miksi." Oppilas kirjoitti: "Ainut historiallinen henkilö,
joka on koskaan puhutellut minua, on eräs kansanedustaja.
Hän puhutteli minua Korkeasaaren lautalla ja tarjosi minulle
limpparia. Mutta en tiedä, miksi hän puhutteli minua."

Biologia:
Kana on yleisin munaeläimemme.

Maantieto:
Lapinkota on muuten samanlainen kuin juhannuskokko,
paitsi siinä on ovi.

Historia:
Olavinlinna sijaitsee kauniilla paikalla aivan vieressä.

Biologia:
Kukat tarvitsevat vettä, kuten me tarvitsemme ruokaa ja karkkia.

Kirjallisuus:
Monologi voidaan joskus käydä kahden henkilön välillä.
Ne voivat olla vaikka mies ja vaimo.

Biologia:
Kun näemme esineen, valo menee silmän läpi aivoihin,
jossa vallitsee suuri pimeys.

Kielioppi:
"Hän juo" on futuurissa "hän on juovuksissa".

Biologia:
Leijonat on vaarallisia eläimiä. Joskus ne syövät jopa ihmisiä
Ne tunnistaa mm. siitä, että niiden ympärillä on savanni.

Perhe:
Meidän isä sanoo osaavansa tehdä mitä tahansa.
Yleensä hän vie roskat ulos.

Yleistä:
Syntyessään hän oli ihan yksin. Isä oli kuollut ja
äiti asui toisella paikkakunnalla.

Joulu:
Joulun suuri ongelma on saada kaikki joululahjat
TV-ohjelmien välissä.

Perhe:
Meidän perheessä on 14 lasta. Isä osaa tehdä myös putkimiehen ja
vähän kirvesmiehenkin töitä.

Kirjallisuus:
Joskus runouden tunnistaa siitä, että kaikki rivit alkavat isolla.

Media:
Joskus ihmiset inhoavat TV:tä niin paljon, että istuvat vain ja
mulkoilevat sitä kaikki illat.

Biologia:
Joutsenella on pitkä kaula siksi, ettei se hukkuisi kun vesi nousee.

Maantieto:
Pituuspiireistä ja leveyspiireistä on se hyöty, että kun joku on
hukkumaisillaan, hän voi niiden avulla kertoa sijaintinsa, jolloin
hänet on helpompi löytää.

Maantieto:
Merestä on paljon hyötyä. Jos sitä ei olisi, niin miten päästäisiin
esimerkiksi kaikkiin saariston saariin?

Historia:
Suunnilleen niihin aikoihin kuningas tuli hulluksi ja synnytti pojan.

Biologia:
Sienet kasvavat kosteissa paikoissa ja siksi ne näyttävät
sateenvarjoilta.


Ja T:lle terveisiä, katko jalkoja huomenna! Tsemppaan täältä käsin.

ESC 2007

Tämän olisi pitänyt voittaa!

Ei muuta.

Get a haircut

Tervemenoa virtuaaliparturiin! Pelottavan aidon tuntuinen. Ja huom: tarvitset kuulokkeet, muuten kuulokuva ei ole oikea!!!
Kiitos taas Mikolle joka laittaa näitä hyviä ja hauskoja linkkejä.